Η Λαϊκή Συσπείρωση Ικαρίας για τον Προϋπολογισμό του 2020

Ικαρία, 17 Ιανουαρίου  2020

Η κατάρτιση των προϋπολογισμών των Δήμων γίνεται μέσα από συγκεκριμένες οδηγίες & κατευθύνσεις των ειδικών εγκυκλίων των Υπουργείων Εσωτερικών   & Οικονομικών με κύρια υποχρέωση αυτή του ισοσκελισμού εσόδων – εξόδων και είναι υποχρεωμένοι να κινούνται μέσα σε σειρά αντιλαϊκών όρων και προϋποθέσεων.                 Μια διαδικασία ευθυγράμμισης στο αντιλαϊκό δημοσιονομικό πλαίσιο που την παρακολουθεί,  την  εποπτεύει  το οικονομικό παρατηρητήριο και το αντίστοιχο Υπουργείο. Διαδικασία που συνοδεύεται από ένα ευρύτατο πλαίσιο μέτρων πειθάρχησης  με τη δημοσιονομική πολιτική και την αστική στρατηγική, την οποία οφείλει θεσμικά να ακολουθεί η Τοπική Διοίκηση, με τελευταίες ρυθμίσεις του Κλεισθένη 1 & τις πρόσφατες της κυβέρνησης της Ν.Δ.

 Για τους Δήμους, τα Τακτικά  Έσοδα που είναι ο κορμός του προϋπολογισμού αποτελούνται από τους λεγόμενους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους  (ΚΑΠ) που έχουν πηγή την χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό και τα « ίδια  έσοδα» τους. Με τον όρο «ίδια έσοδα» προσδιορίζονται τα Τέλη και οι δημοτική φόροι  που επιβάλλονται στο λαό μέσω συγκεκριμένης νομοθεσίας διαχρονικά.  Ο στόχος είναι προφανής και θέλει η ανταποδοτικότητα αυτή να αγκαλιάσει  το σύνολο των λειτουργικών δαπανών των Δήμων. Αυτό αποτυπώνεται και στον κρατικό προϋπολογισμό για το 2020 που ψήφισε η κυβέρνηση τον Δεκέμβριο. Από το σύνολο των εσόδων που προβλέπονται στον προϋπολογισμό να εισπράξει το κράτος από το λαό για το 2020, οι Δήμοι θα λάβουν μόλις 1.857 εκατ.  ευρώ & οι περιφέρειες μόλις 657 εκατ.  ευρώ, όταν μόνο η μισθοδοσία του προσωπικού τους υπολογίζεται στα 2.510 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τους θεσμοθετημένους πόρους που με νόμους έχουν ψηφιστεί για την Τοπική Διοίκηση οι Δήμοι από τον κρατικό προϋπολογισμό του  2020  (Αν γινόταν  εφαρμογή του Ν.3852/2010 στον Κ.Π. 2020), θα έπρεπε να λάβουν 6 δις 62 εκατ. ευρώ. Παρακρατούν δηλαδή  4 δις 205 εκατ. ευρώ για το 2020  και φυσικά δεν υπάρχει καμία αναφορά για την αποπληρωμή των παρακρατηθέντων εσόδων της Τ.Δ που δημιουργήθηκαν κατά την διάρκεια των ετών της κρίσης. Και αυτό γιατί « το κουστούμι είναι ραμμένο »  για τους Δήμους και με το Μεσοπρόθεσμο 2019-2023 που ψηφίστηκε το Φεβρουάριο το 2019 και εκεί υποτάσσονται όλα  με αντανάκλαση στον κρατικό προϋπολογισμό, κατ’ εντολή των «θεσμών», δανειστών, ουσιαστικά του κεφαλαίου που βρίσκεται πίσω από αυτούς.

 Τα χρήματα που λείπουν από Υπηρεσίες & Δήμους όμως δεν πάνε στη θάλασσα αλλά φωτογραφίζουν θαυμάσια την ταξική πολιτική & αποδεικνύει πως   ο κρατικός προϋπολογισμός αποτελεί ένα ακόμη μηχανισμό  αναδιανομής προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου, για τη διαφημιζόμενη μεταμνημονιακή  ανάπτυξη.  Το έλλειμμα της κρατικής χρηματοδότησης καλούνται να το πληρώσουν εργαζόμενοι και συνταξιούχοι, άνεργοι και πλατιά λαϊκά στρώματα με την ιδιότητα του δημότη. Για αυτό και στον Ενοποιημένο Προϋπολογισμό της Τοπικής Διοίκησης, αυτά τα ποσά (ίδια έσοδα) είναι τα μόνα που καταγράφουν αύξηση διαχρονικά και σε σύγκριση με πέρυσι προβλέπεται  αυξημένο ποσό για το 2020 κατά 135 εκατ. ευρώ.

Μέσα σε αυτές τις πολιτικοοικονομικές  συνθήκες  πρέπει να συνταχτεί ο προϋπολογισμός και στο Δήμο μας , συνθήκες οι οποίες δεν είναι υπέρ του λαού γι αυτό και λέμε ότι το τοπίο  είναι εχθρικό. Αυτή η πολιτική εφαρμόζεται και εξειδικεύεται σε βάρος του λαού από την συντριπτική πλειοψηφία των αιρετών, είτε με κομματική στήριξη, είτε ως «ανεξάρτητοι».

 Ένα βασικό ερώτημα που προκύπτει είναι αν όλα αυτά αποτυπώνονται και  στον Προϋπολογισμό του δήμου Ικαρίας ; Βεβαίως αποτυπώνονται!  Γνωρίζουμε εκ τον προτέρων την απάντηση σας. «Έχουμε θέση ευθύνης, δεν υπάρχουν λεφτά, τα λόγια είναι εύκολα, τα ίδια κάνατε και εσείς.  κλπ».  Περιμέναμε όμως έστω και την ήμερα της συνεδρίασης να υπάρξει μια  -προσχηματική- αναφορά για όλη αυτή την κατάσταση που αντιμετωπίζει ο δήμος από την συνεχιζόμενη υποχρηματοδότηση. Αλλά η περίοδος «ανεξαρτησίας» της διοίκησης του δήμου Ικαρίας τέλειωσε, και μετά την υποστήριξη της παράταξης της Ν.Δ στην ΚΕΔΕ, έρχεται η αδιαμαρτύρητη αποδοχή στην πολίτικη της Ν.Δ στον χώρο  της τοπικής διοίκησης.

 Με βάση όλα τα παραπάνω παρατηρούμε ότι:                                         

  1. Η συζήτηση που έγινε στη 13η συνεδρίαση του 2019 σχετικά με τις προτάσεις των παρατάξεων για τον προϋπολογισμό 2020, αποδεικνύεται ότι ήταν προσχηματική.
  2. Αν και ζητήθηκαν στην σχετική συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής δεν δόθηκε μια σχετική εικόνα των οικονομικών δεδομένων επί των οποίων συντάξετε το Τεχνικό Πρόγραμμα και  τον προϋπολογισμό του Δήμου Ικαρίας για το 2020.
  3. Μια ακόμα επισήμανση αναγκαία όχι για τον Π/Υ αλλά για την αποκατάσταση της αλήθειας σχετικά με την επιστροφή ΦΠΑ που παρουσιάζετε στον κωδικό εσόδων 421 (4219.01 – 346.812,53). Είναι ευδιάκριτο ότι ανάλογος κωδικός υπήρχε και στον Π/Υ του 2019 αλλά και στους προηγούμενους Π/Υ. Άρα δεν χάθηκε καμία επιστροφή ΦΠΑ (αφού εγγράφεται ως έσοδο στον Π/Υ), απλούστατα η διαδικασία δεν έγινε επί των ημερών της δικής σας  διοίκησης, θεωρήθηκε εκπρόθεσμη η διαδικασία που έγινε από την διοίκηση της ΛΑΣ μετά τον 9/2014, και δεν επιστράφηκε το ποσό.                           Αλλά παραμένει ως εκκρεμότητα του ελληνικού δημοσίου προς τον δήμο και από εκεί αφαιρούνται οι υποχρεώσεις καταβολής ΦΠΑ του δήμου.

Με βάση αυτές τις παρατηρήσεις, και όσα διατυπώσαμε στην  συζήτηση του τεχνικού προγράμματος θεωρώντας ότι συμβάλουμε στην προσπάθεια  κατάρτισης ενός σχεδιασμού αντιμετώπισης των βασικών αναγκών του νησιού, επανακαταθέτουμε (επισυνάπτεται παράρτημα) μια σειρά προτάσεις που γνωρίζουμε ότι δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με την υλοποίηση ενός ετήσιου Π/Υ, αλλά περιμέναμε να λυφθούν στοιχειωδώς υπ οψιν από την διοίκηση στον προϋπολογισμό, και αναμένουμε διορθωτικές κινήσεις στην 1η αναμόρφωση.

 Σχετικά με την διαδικασία έγκρισης του προϋπολογισμού, δεν μπορούμε να μην κάνουμε αναφορά στην κυβερνητική ρύθμιση της Ν.Δ (Ν.4623/2019, άρ.12, παρ.1β) που στο όνομα της κυβερνησιμοτητας απορρίπτει «a priori» ως άκυρες τις ψήφους κατά του Π/Υ της Διοίκησης, ακόμα και αν κατατεθεί ολόκληρο σχέδιο Π/Υ, στο όποιο όμως θα πρέπει να υπάρχει εισηγητική έκθεση και σύμφωνη γνώμη των οικονομικών υπηρεσιών .  Η συγκεκριμένη ρύθμιση Θεωρεί εγκεκριμένο ένα Π/Υ ακόμη κι αν τον υπερψηφίσει μια μικρή μειοψηφία των παρόντων μελών του Δ.Σ, αφού ως «έγκυρες» μετράνε μόνο οι θετικές ψήφοι.

 Με βάση τα παραπάνω δεν μπαίνουμε  στην  διαδικασία να  καταθέσουμε δική μας            «εναλλακτική πρόταση» για τον Π/Υ.

  Κλείνοντας επισημαίνουμε ότι εμείς δεν ξεχνάμε πως η κοινωνία μας είναι ταξικά διαχωρισμένη και τα συμφέροντα είναι διαφορετικά. Όσο και να θέλουμε, ουδετερότητα δεν μπορούμε να έχουμε. Το οικονομικό πρόβλημα των Δήμων είναι πρωτίστως πολιτικό θέμα, θέμα στρατηγικών επιλογών, επιλογή δρόμου ανάπτυξης και των συμφερόντων που επιτελεί.  Για εμάς οι λαϊκές ανάγκες και ο αγώνας για την ικανοποίηση τους αποτελούν προτεραιότητα .

Γι αυτό και διεκδικούμε :

  • Πλήρη κρατική χρηματοδότηση που να καλύπτει το σύνολο των αναγκών του Δήμου.
  • Να αποδοθεί το σύνολο των πόρων που έχουν θεσπιστεί για την Τοπική Διοίκηση και των οφειλόμενων  σε αυτή, ποσό που φτάνει τα 6 δις, 62 εκατ. ευρώ για το 2020 και σε ποσοστό πάνω από 9%.
  • Για κάθε αρμοδιότητα που μεταφέρεται από το Κράτος στους Δήμους, να αποδίδονται ταυτόχρονα και οι αντίστοιχοι πόροι.
  • Χρηματοδότηση έργων υποδομής και αντιπλημμυρικής, αντιπυρικής προστασίας, αντισεισμικής θωράκισης, γιατί η προστασία της ζωής και της περιουσίας του λαού δεν μπορεί να συνυπάρχει με την πολιτική «κόστους-οφέλους», με τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) που προωθούν κυβερνήσεις και Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Προσλήψεις του απαραίτητου αριθμού προσωπικού με μόνιμη σχέση εργασίας και πλήρη  εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.
  • Λύση στο θέμα των ληξιπρόθεσμων των πολιτών προς τους Δήμους. Οι Δήμοι με απόφαση των Δ.Σ. να διαγράφουν οφειλόμενα ποσά από κατηγορίες πολιτών που ούτε έχουν, ούτε μπορούν να πληρώσουν, να μην εκτελείται η εντολή των κυβερνήσεων για αναγκαστική είσπραξη και πλειστηριασμούς.
  • Κατάργηση όλου του αντιδραστικού πλαισίου (Καλλικράτης, Κλεισθένης, μνημονιακές δεσμεύσεις και εφαρμοστικοί νόμοι…) που κατευθύνουν τους Δήμους να δρουν ανταποδοτικά και επιχειρηματικά.

  Τέλος εμείς πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει περίπτωση οι  δημότες και κάτοικοι  του νησιού μας να λύσουν τα προβλήματά τους εάν δεν βάλουν στόχο να παλέψουν για την εφαρμογή μιας πολιτικής που θα εξυπηρετεί τα δικά τους συμφέροντα, τις δικές τους ανάγκες.  Ως «ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ» αγωνιζόμαστε μαζί με το λαό για να δρομολογηθούν εξελίξεις που θα ανατρέψουν αυτή την πολιτική.                       Για όλα αυτά ως Λαϊκή Συσπείρωση, καταψηφίζουμε τον προϋπολογισμό του 2020.

Οι  σύμβουλοι  της  Λαϊκής  Συσπείρωσης  Ικαρίας

Αρέσει σε %d bloggers: