Ενημέρωση Δ.Σ σχετικά με τις εξελίξεις στην υπόθεση της ΑΔΕΑΚ

Κύριε  Δήμαρχε ,  Κύριε πρόεδρε, κυρίες και κύριοι μέλη του Δ.Σ. 

Κάνοντας χρήση του άρθρου 4 του Κανονισμού Λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου Ικαρίας (όπως εγκρίθηκε με απόφαση Δ.Σ το 2011). Επιθυμούμε να ενημερώσουμε τα μελή του Δ.Σ για ένα σοβαρό θέμα που απασχολεί τον ενιαίο δήμο Ικαρίας εδώ και τουλάχιστον 10 χρόνια.

Αναφερόμαστε στις εξελίξεις που υπάρχουν μετά  τις πρόσφατες αθωωτικές  αποφάσεις του ελεγκτικού συνεδρίου (24/11/2021) και του τριμελούς εφετείου κακουργημάτων Αιγαίου (16/2/2022) στην  υπόθεση της ΑΔΕΑΚ.

Όπως ενδεχομένως θυμάστε στην 4η/2022 συνεδρίαση του Δ.Σ, κατά την συζήτηση έγκρισης της 1ης αναμόρφωσης του Π/Υ κάναμε αναφορά στο ότι,  το ποσό των 280.459,60€ του κωδικού 3222.01 μειώνεται κατά 228.563,92€, μετά την 1674/2021 απόφαση του Β. Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.  Καθώς και ότι  δεν ενημερώσατε το Δ.Σ ότι τα 51.895,68 ευρώ,  που εγγράφετε στον κωδικό με την αναμόρφωση δεν είναι ακριβές. Τέλος για το ότι δεν ζητήσατε καν γνωμοδότηση από τον νομικό σας σύμβουλο για την ερμηνεία της απόφασης ως προς το διορθωμένο πλέον ποσό καταλογισμού -για το όποιο έχει επίσης ασκηθεί έφεση-που είναι 25.947,84€. Με δεδομένο ότι αυτή η παρερμηνεία της δικαστικής απόφασης, δεν διορθώνεται και στην 2η αναμόρφωση του Π/Υ θα υποβάλουμε σχετικό αίτημα κατά  την συζήτηση του 3ου θέματος της σημερινής συνεδρίασης.

Σήμερα ερχόμαστε να ενημερώσουμε το δημοτικό συμβούλιο ότι μετά την 1674/2021 απόφαση του Β. Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, και την εκδίκαση της υπόθεσης στο  τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Αιγαίου στις 16/2/2022,έχουμε νέα αθωωτική απόφαση σε τι άφορά το ποινικό μέρος της υπόθεσης, που απαλλάσσει τους κατηγορούμενους  για την πράξη της κακουργηματικής απιστίας.

Θα μπορούσαμε να πούμε αρκετά σχετικά με την κατασκευασμένη δίωξη των διοικούντων της ΑΔΕΑΚ, όμως σήμερα το ζητούμενο είναι να ξεκαθαρίσουμε ορισμένα θέματα τα οποία κάποιοι ακόμα και σήμερα σκόπιμα συσκοτίζουν, ακολουθώντας την προσφιλή και δοκιμασμένη πρακτική των συκοφαντών,  της διασποράς ψιθύρων με στόχο να σπιλωθεί η υπόληψη συγκεκριμένων ανθρώπων (και του πολιτικού χώρου που τους υποστηρίζει) που έχουν προσφέρει διαχρονικά στην τοπική κοινωνία από διάφορες θέσεις, με προσωπικό κόστος (ηθικό και οικονομικό) κάτι που ορισμένοι τουλάχιστον αιρετοί της Π.Ε.Α, βλέποντας την κοινωνία με την δική τους οπτική, προφανώς δεν μπορούν να κατανοήσουν.

Σχετικά με την ΑΔΕΑΚ, να θυμίσουμε ότι ιδρύθηκε το 2005 σαν αμιγής Δημοτική επιχείρηση, με απόφαση της τότε πλειοψηφίας του Δημοτικού συμβουλίου Αγίου Κηρύκου και την τότε μειοψηφία  -που παραδόξως είχε την ίδια πολιτική στήριξη που έχει σήμερα η ΠΕΑ (ΝΔ-ΠΑΣΟΚ- μέρος του ΣΥΡΙΖΑ)- να μας εγκαλεί για την απόφαση να λειτουργήσουν τα υδροθεραπευτήρια από τον Δήμο μέσω της ΑΔΕΑΚ,  επικαλούμενοι «Απεμπόληση σίγουρων πόρων, από την λειτουργία των πηγών από  ιδιώτες».   Η επιλογή για τον χαρακτήρα της ΑΔΕΑΚ (αμιγής Δημοτική επιχείρηση) έγινε γιατί αυτόν εκτιμούσαμε ως αναγκαίο. Άλλωστε Ανώνυμη εταιρία με βασικούς μέτοχους τους δήμους του νησιού (95% του μετοχικού κεφαλαίου) υπήρχε το 2005 η ΑΝ.ΕΤ.Ε.Ι   (Ανώνυμη εταιρεία επαρχίας Ικαρίας)  όπως υπήρχε και το 2011.

Για όσους ενδιαφέρονται για την οικονομική διαχείριση της  ΑΔΕΑΚ παραθέτουμε συνοπτική  κατάσταση που όποιος ενδιαφερόταν μπορούσε να έχει εικόνα της, από το αρχείο της ΑΔΕΑΚ πριν το διαβιβάσουν στον επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου στη Σάμο, αλλά και το αρχείο της οικονομικής υπηρεσίας του δήμου. Κάτι που ωστόσο δεν έγινε από τους τότε διοικούντες τον δήμο Ικαρίας, οδηγώντας την αρχική έκθεση του ορκωτού σε εσφαλμένο συμπέρασμα, όπως αποδείχθηκε στις  δικαστικές αίθουσες.

Κατάσταση οικονομικής  διαχείρισης ΑΔΕΑΚ

Α) Συνολική οικονομική δραστηριότητα (Έσοδα –Δαπάνες)   23/6/2005 – 29/12/2011:

Έσοδα

Δαπάνες

Ταμειακό υπόλοιπο (τράπεζα)

1.356.126,91

1.336.935,67

19.191.24

Β ) Έσοδα Δήμου Αγίου Κηρύκου από διαχείριση Λουτροκαταστημάτων                                        των ιαματικών πηγών από την ΑΔΕΑΚ

Ενοίκια

2005-2010

Τέλος επί των λούσεων

 2005-2010

Διάφορα Έσοδα

(Γραμμάτιο είσπραξης 28/12/2005)

427.000

119.190

128.000

    Σύνολο : 674.190

Γ)  Δαπάνες Δήμου Αγίου Κηρύκου για σύσταση ΑΔΕΑΚ:

Καταβολή μετοχικού κεφαλαίου 60.000€ (κατάθεση 29/12/2005)

Δ) Υπηρεσίες που ανέθεσε ο Δήμος στην ΑΔΕΑΚ εκτός της λειτουργίας των λουτροκαταστημάτων των ιαματικών πηγών :

1) Ανάθεση εργασιών για τις ανάγκες του προγράμματος Αλιευτικός Τουρισμός (Απόφαση Δ.Σ 155/2007) συνολικού ποσού 66.229,80€.

  • Δημιουργία τετράπτυχου πληροφοριακού έντυπου στην εκδότρια Δ. Αναγνώστου.
  • Δημιουργία πληροφοριακού υλικού με τη μορφή DVD στην  MECANO
  • Διοικητική υποστήριξη υλοποίησης προγράμματος για λογαριασμό του δήμου ως εξωτερικός συνεργάτης του δήμου Αγίου Κηρύκου.

2) Λειτουργία λαογραφικών Μουσείων του Δήμου (Απόφαση Δ.Σ 81/2009) προγραμματική σύμβαση ποσού 7.000,00€.

3) Διοργάνωση Φεστιβάλ Πολιτισμικών Διαλόγων ΙΚΑΡΟΣ 2009 (Απόφαση Δ.Σ 93/2009)  προγραμματική σύμβαση ποσού 15.000,00€.

4) Διοργάνωση Φεστιβάλ Πολιτισμικών Διαλόγων ΙΚΑΡΟΣ 2010 (Απόφαση Δ.Σ 32/2010)  προγραμματική σύμβαση ποσού 22.000,00€.

Σε ότι αφορά τα έσοδα του Δήμου από την διαχείριση των Λουτροκαταστημάτων  από την ΑΔΕΑΚ  επισημαίνουμε ότι όπως προκύπτει από τα σχετικά παραστατικά, το 2005  η ΑΔΕΑΚ όφειλε να επιστρέψει στον Δήμο Αγίου Κηρύκου ως μίσθωμα  των  λουτροκαταστημάτων  το ποσό των 17.000€ και ως τέλος επί των εσόδων των λούσεων το ποσό των 21.632€.    Συνολικά  όφειλε να καταβάλει το ποσό των 38.632€.

Η ΑΔΕΑΚ με το 539/28-12-2005 γραμμάτιο είσπραξης του ταμείου παρακαταθηκών & Δανείων κατάβαλε στον Δήμο Αγίου Κηρύκου το ποσό των 145.000€. Ποσό που υπερβαίνει  κατά  106.368€  την συμβατική  υποχρέωση της  ΑΔΕΑΚ  προς  τον Δήμο.

Αν από αυτό το ποσό αφαιρέσουμε και το ποσό των 60.000€  που αφορούν την καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου, τότε προκύπτει ένα ποσό 46.368€ που υπερβαίνει  την συνολική υποχρέωση της ΑΔΕΑΚ προς τον Δήμο και  με αυτό το σκεπτικό  προσπαθούμε να αντικρούσουμε με αίτηση αναίρεσης το υπολειπόμενο  ποσό καταλογισμού (25.947,84€) όπως διαμορφώνεται με την 1674/2021 απόφαση του Ελεγκτικού  Συνεδρίου, όπως γνωρίζει η διοίκηση αφού η αίτηση αναίρεσης (31/1/2022) της έχει κοινοποιηθεί .

Έτος

Ενοίκια

Τέλος επί των λούσεων

2005

17.000 (Σχετικά 1& 2α)

21.632   (Σχετικά 2α & 2β)

2006

85.000 (Σχετικά 3& 4)

20.941 (Σχετικό 5)

2007

85.000 (Σχετικά 6& 7)

23.447 (Σχετικό 5)

2008

85.000 (Σχετικά 8 & 9)

23.807 (Σχετικό 5)

2009

85.000 (Σχετικά 10 & 11)

29.363 (Σχετικό 5)

2010

70.000 (Σχετικό  12)

Σύνολο

427.000

119.190

  Σχετικά με τον διαχειριστικό έλεγχο της ΑΔΕΑΚ, διευκρινίζουμε πως δεν προσπαθήσαμε σε καμία περίπτωση να τον αποφύγουμε, επιμέναμε όμως το δημοτικό συμβούλιο να έχει προηγουμένως πλήρη εικόνα (τόσο από την έκθεση του ορκωτού όσο και διευκρινίσεις από την απερχόμενη  διοίκηση) και να γίνει έλεγχος ουσιαστικός και όχι τυπικός. Όπως τελικά αποφάσισε η πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου το 2013 , δηλαδή η Π.Ε.Α  (8η/2013 συνεδρίαση – 79/2013 Απόφαση Δ.Σ),  παρά τις εκκλήσεις  μας να αναβληθεί για μια εβδομάδα η απόφαση του Δ.Σ ώστε να μπορέσουν να συμμετέχουν στην συνεδρίαση ο τελευταίος Δήμαρχος του Δήμου Αγίου Κηρύκου, και ο τελευταίος πρόεδρος του Δ.Σ της ΑΔΕΑΚ, που βρισκόταν εκτός Ικαρίας την μέρα της συνεδρίασης (Ένας για λόγους υγείας και ο  άλλος για την θανούσα εκείνες τις ημέρες μητέρα του)… κάτι που με ευθύνη της ΠΕΑ τότε δεν έγινε αποδεκτό.

Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα του έλεγχου του ορκωτού λογιστή και την παραπομπή στο ελεγκτικό συνέδριο έχουμε τοποθετηθεί και στην 8η /2013συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, αλλά και με ανακοίνωση τον Μάιο του 2014. Όμως για μια ακόμα φόρα κάνουμε σε όλους  καθαρό ότι δεν λείπει  ούτε  1€, τo χαρακτηριζόμενο ως έλλειμμα ποσό αφορά σε πληρωμές για τις οποίες υπάρχουν παραστατικά και αποδείξεις  με υπογραφές  της διοίκησης  της ΑΔΕΑΚ και όσων έχουν πληρωθεί.

Από τότε (2013-14) λέγαμε αυτό που πιστοποίησε και ο περαιτέρω διαχειριστικός έλεγχος, ότι μια σειρά πληρωμές δεν έγιναν με τον τυπικό τρόπο (με έκδοση ενταλμάτων, η εκπρόθεσμα π.χ οι  υπερωρίες των εργαζομένων  πληρωνόταν στο τέλος της σεζόν και όχι κάθε μήνα). Αυτό έγινε τελικά με την υπ’ αριθμόν 5/2017 πράξη του επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στη Σάμο, που διαπιστώνει ότι δεν εκδόθηκαν από την επιχείρηση χρηματικά εντάλματα πληρωμής 170.229,80€ και καταλογίζει ο επίτροπος το ποσό αυτό, σε δυο μέλη και 110.229,80€ εξ αυτών σε ένα τρίτο μέλος των διοικήσεων της ΑΔΕΑΚ, για τα οποία  ο επίτροπος  αποφαίνεται ότι ευθύνονται για αμέλεια και όχι δόλο.

Η δικαστική διερεύνηση αυτής της υπόθεσης σε πρώτο βαθμό, δικαιώνει τους διαχρονικούς ισχυρισμούς μας, αφού κάνει δέκτη σε μεγάλο βαθμό την από 27/7/2017 έφεση των διοικούντων την ΑΔΕΑΚ και μειώνει το αρχικό ποσό καταλογισμού κατά 228.563,92€, με την 1674/2021 απόφαση του Β. Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Δικαστική διερεύνηση που όπως αναφέραμε και νωρίτερα συνεχίζεται με την αίτηση αναίρεσης, διεκδικώντας την οριστική ακύρωση της 5/2017 πράξη του επιτρόπου του Ε.Σ.  Αφού το υπολειπόμενο  ποσό καταλογισμού (25.947,84€) είναι μικρότερο του καθαρού ποσού που συνεισέφερε  η ΑΔΕΑΚ στον  Δήμο.

 Σχετικά με την ποινική διερεύνηση της υπόθεσης που έγινε από την εισαγγελία Σάμου, και έκλεισε με την αθωωτική απόφαση του τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Αιγαίου στις 16/2/2022, που απάλλαξε τους εμπλεκόμενους από την κατηγορία της απιστίας. Θυμίζουμε ότι βασίστηκε στην καταγγελία του εκλιπόντος πλέον Έπαρχου Ικαρίας (που είχε αναλάβει την βρώμικη δουλειά) και την  συμμετοχή του τότε βουλευτή και μετέπειτα υφυπουργού στις συγκυβερνήσεις ΑΝ.ΕΛ – ΣΥ.ΡΙΖ.Α κ. Τ. Κουίκ. Αυτή η παράμετρος αντιλαμβάνεστε  ότι προσδίδει στην συγκεκριμένη υπόθεση ένα ιδιαίτερο πολιτικό χρώμα, από την στιγμή που προβεβλημένα στελέχη της Ν.Δ και των ΑΝ.ΕΛ  εμπλέκονται στην  διαδικασία.

Κύριε  Δήμαρχε ,  Κύριε πρόεδρε, κυρίες και κύριοι μελή του Δ.Σ. 

Πιστεύοντας ότι δόθηκε μια κατατοπιστική ενημέρωση, σε όσους ενδιαφέρονται να μάθουν τι πραγματικά αφορά η υπόθεση της ΑΔΕΑΚ, και της δικαστικής  περιπέτειας που κάποιοι οδήγησαν πρώην και νυν μέλη του δημοτικού συμβουλίου,  προσπαθώντας να σπιλώσουν την υπόληψη τους (και του πολιτικού χώρου που τους υποστηρίζει).

 Κλείνουμε θέτοντας στην διοίκηση του Δήμου Ικαρίας τα εξής ερωτήματα :

  1. Εξακολουθεί να πιστεύει όσα διατυμπάνιζε με κάθε τρόπο η ΠΕΑ τα προηγούμενα χρόνια? Θυμίζουμε ενδεικτικά ανακοίνωση της (20/1/2018) που διατυπώνει την βεβαιότητα ότι  «..Το διάστημα της λειτουργίας της η ΑΔΕΑΚ με την διαχείριση που ακολουθήθηκε υπηρέτησε σκοπιμότητες και προσέφερε κυρίως ζημίες στον Δήμο…» παράλληλα αναφέρει «Η ΑΔΕΑΚ… απετέλεσε πεδίο κατασπατάλησης του Δημοτικού χρήματος». Στην ίδια ανακοίνωση η ΠΕΑ στην προσπάθεια της «να ενημερώσει»  την Ικαριακή κοινωνία, αναλάμβανε χρέη εισαγγελέα διαπιστώνοντας ότι δήθεν υπήρξε «αδιαφανής και αυθαίρετη διαχείριση, ελλείμματα, ατασθαλίες», και απαγγέλλοντας κατηγορίες για «προσπάθεια αποφυγής ελέγχου και εξασφάλιση ατιμωρησίας» στο  τέλος εξέδιδε  καταδικαστική απόφαση περί «μη χρηστής διαχείρισης».
  2. Προτίθεται η διοίκηση του Δήμου Ικαρίας και τα στελέχη της Π.Ε.Α, έστω και τώρα που οι δικαστικές αποφάσεις  καταρρίπτουν τους ισχυρισμούς που επί δέκα χρόνια και τρεις προεκλογικές περιόδους χρησιμοποίησαν, να ανασκευάσουν τους χαρακτηρισμούς τους ?
  3. Θα δώσει επιτελούς κάποια απάντηση στην από 23/9/2020 αίτηση αποδέσμευσης του ΑΦΜ των τριών πρώην διοικούντων την ΑΔΕΑΚ ?

Τέλος λαμβάνοντας υπ οψιν τις μέχρι σήμερα δικαστικές αποφάσεις που κάθε άλλο πάρα  τεκμηριώνουν τους ανωτέρω ισχυρισμούς, καλούμε τους σύμβουλους όλων των παρατάξεων να εγκρίνουν την διόρθωση του σημερινού πραγματικού ποσού καταλογισμού μειώνοντας το ποσό των 51.895,68 ευρώ, (που εσφαλμένα και με απόφαση μόνο των μελών της ΠΕΑ στην Ο.Ε εγγράφηκε στον κωδικό 3222.01) στα 25.947,84€ σύμφωνα με την 1674/2021 απόφαση του Β. Τμήματος του Ε.Σ.

Παράλληλα πιστεύοντας ότι όλοι κατανοείται πως από αυτή την υπόθεση δεν προέκυψε ζημία για τα οικονομικά του Δήμου, αφού κανένα ποσό δεν υπεξαιρέθηκε και το τελικό οικονομικό αποτέλεσμα για τον δήμο είναι πλεονασματικό, καλούμε τους σύμβουλους  να ζητήσουμε από την διοίκηση να αποδεσμεύσει τους ΑΦΜ των τριών πρώην διοικούντων την ΑΔΕΑΚ, που όπως προκύπτει από τα γνωστά στοιχεία  δεν σχεδιάζουν  κάτι  βλαπτικό για το Δήμο, και προσπαθούν να αποδείξουν πως δεν είναι καταχραστές.

Οι  σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης Ικαρίας

Λαρδάς Νικόλαος

Κουντούπης  Στυλιανός

Καρούτσος  Φανούριος

Κόχιλας  Σωτήριος

Τέσκος Σπύρος

Καλογερής Γεώργιος

Λαρδά – Καρίμαλη Βασιλεία

Ικαρία, 31 Μαΐου 2022

Αριθμός πρωτοκόλλου : 2601

                                                           Προς :    α) Τον Πρόεδρο Δημοτικού Συμβουλίου

β) Επικεφαλής παρατάξεων

Αρέσει σε %d bloggers: